Transition Time! A Circular Economy for Plastics
Vandaag las ik dat de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) de transitie naar een circulaire economie voor plastic wil versnellen vanwege het milieu en omdat de transitie economische kansen biedt voor de gehele waardeketen.
In de publicatie ‘Transition Time! A circular economy for plastics’ geeft de coalitie inzicht in de plastic uitdagingen, deelt ze innovatieve cases en geeft ze specifieke aanbevelingen om gezamenlijke actie te stimuleren.
De publicatie werd op 13 januari door Jan Peter Balkenende, voorzitter DSGC aangeboden aan het Nederlandse kabinet en Frans Timmermans, Executive Vicepresident European Commission & European Green Deal aangeboden.
Volgens Unilever, Philips, Shell, AkzoNobel, Heineken, DSM, FrieslandCampina en KLM moet het prijsverschil tussen nieuwe plastics en gerecyclede plastics flink verkleint worden. Nu wordt nog te vaak naar virgin plastic gegrepen omdat de inkoopprijs daarvan laag is.
Volgens de groep van bedrijven zou de hoeveelheid plastic in het milieu, de hoeveelheid benodigde energie- en waterverbruik en de CO2-uitstoot radicaal kunnen worden vermindert als nieuwe technologieën kunnen worden opgeschaald, om ervoor te zorgen dat plastic als secundaire grondstof zijn waarde behoudt.
In de publicatie worden de volgende fasen van de waardeketen behandeld:
- Promoting Principles of Circular Design: Zekerstellen dat plastic een nieuwe
secundaire grondstof kan worden. - Conscious Customer & Consumer Use: Waarborgen dat plastic binnen de
economie behouden blijft - Championing Collection Infrastructure: Opzetten van effectieve en
geharmoniseerde inzamelsystemen - Sustainable Production & Innovate Recycling: Opschalen van hernieuwbare
grondstoffen en geavanceerde recycling
2 - Collectively Closing the Loop: Impact creëren door internationale
samenwerking over de gehele waardeketen
Recente reacties